Om likhet eller ulikhet som grunnlag for nasjonsbygging. Trenger vi å være like for å være sammen som nasjon?
”Du snakker fransk som en kameruner. Hvor har du lært det?”
Jeg fortalte at jeg var vokst opp i byen Ngaoundere i Nord-Kamerun. ”Men da er
du jo kameruner, du da!”, smilte den ukjente mannen jeg kom i prat med. Jeg har
hatt mange slike sterke møter med kamerunere de siste årene.
Fram til jeg var 16 år bodde jeg hovedsakelig i Kamerun i
Vest-Afrika. I dag sier jeg ofte at jeg er svart bak den lyse huden. Det er
fordi jeg som 40-åring erfarer at oppveksten i Afrika har formet meg langt mer
enn jeg trodde tidligere.
Kamerunerne er rause, og denne rausheten har gjort det langt
lettere for meg å komme til rette med min egen identitet som både norsk og
kamerunsk.
Kamerun er, i motsetning til Norge, et av de mest heterogene
landene på jorda. Befolkningen på rundt 20 millioner snakker 242 forskjellige
språk, inndelt i 5 språkgrupper som innbyrdes er like ulike som norsk og
arabisk. Landet er delt i et kristent sør, og et muslimsk nord, en franskspråklig
og en engelskspråklig del. Kamerun var opprinnelig tysk koloni, som ble delt
mellom Frankrike og England etter første verdenskrig, og har beholdt både
fransk og engelsk skolesystem. For å summere opp; Kamerun er noe av det mest
mangfoldige som finnes.
Allikevel, og på tross av alt dette, har befolkningen en idé
om at kamerunere er noe eget, som er vesentlig forskjellige fra for eksempel
nigerianere og tchadienere. De har altså lykkes i å etablere en nasjonal
identitet, noe som gjør kamerunere til noe annet enn nabofolkene. I realiteten
bor en stor del av folkegruppene også i nabolandene, og det er mye kontakt på
tvers av grensene. Den kamerunske identiteten er etablert på tross av et stort
mangfold av språk og folkegrupper. I Kamerun er folk kamerunere, samtidig som
de beholder sin etniske og religiøse identitet, og det er kanskje derfor
lettere å inkludere slike som meg inn i fellesskapet.
Da nasjonen Norge ble opprettet for 200 år siden, var det
viktig å skape én nasjonal identitet. I hele Vest-Europa, ble nasjonalstatene
etablert på basis av én etnisk identitet på tross av at det eksisterte
minoriteter som jødene, samene og sigøynerne som ikke delte majoritetens språk
og kultur. Mens land som Kamerun ble etablert som nasjon uavhengig av
befolkningens religiøse og etniske tilhørighet, blir etnisitet og nasjon satt
som likestilte enheter i Vest-Europa.
Den nasjonale identiteten i Norge var basert på
enhetsideologi der det var viktig at vi alle var like. Det at alle var luthersk
kristne nordmenn ble sett på som en forutsetning for likheten. Det er
symptomatisk at både jøder og jesuitter (katolikker) ikke fikk ”adgang til
riket”. Konventikkelplakaten ble fjernet først i 1842, og inntil da hadde det
ikke engang vært lov med religiøse samlinger utenom kirkene. Hvordan samene, jødene,
kvenene, taterne, sigøynerne og russere som bodde i Norge opplevde situasjonen,
var det få som brydde seg med.
Norge ble altså etablert på en myte om at vi nordmenn er
like. Det ble gjort blant annet ved å eliminere alle ulikheter, som ved å føre
en streng assimileringspolitikk mot samer og tatere, og ved å insistere på at
alle etniske nordmenn skulle være like. Ulikhet blir fremdeles i dag sett på
som en trussel av mange.
Geografiske ulikheter
Selv er jeg vestlending. Det er kulturforskjeller mellom
Rogaland og Sunnmøre, men kulturforskjellene mellom kystområdene og innlandet
er enda større. Det er forskjeller i kulturen mellom by og land, og mellom sør
og nord.
De regionale forskjellene i Norge blir kanskje aller mest
synlige når vi begynner å fortelle vitser. Humoren er ulik mellom de ulike
landsdelene, og det er en kjensgjerning at trøndere og rogalendinger ikke
forstår hverandres humor.
På 1800-tallet ble innlandskulturen i Telemark valgt som den
representative norske kulturen på tross av at mange nok ikke opplevde at dette
var deres kultur.
I Bergen heter det at ”jeg er ikke fra Norge, jeg er fra
Bergen”, og noen har tolket dette som en påstand om at bergensere ikke føler
seg som nordmenn. Jeg tror kanskje heller at utsagnet sier mer om hvor krevende
nasjonsbyggingsprosessen var, spesielt for mange byfolk og sjømenn som ikke
følte seg hjemme i bildet av den norske bonden med bunad.
Familien min på morssiden er byfolk. De var etterkommere av
bønder og håndverkere som arbeidet som funksjonærer, handelsfolk og sjømenn. De
har imidlertid ikke etterlatt seg én eneste bunad, ikke et rosemalt skap og de
lagde aldri rømmegrøt.
Vi har en idé i Norge om at vi må være like for å kunne
fungere sammen som samfunn. Dermed oppstår det et sterkt konformitetspress, og
det er liten aksept for variasjon. Når konformitetspresset er sterkt nok, blir
det også viktig at ”min definisjon av det norske” blir rådende. Fordi hvis ikke
jeg finner min definisjon av det norske igjen i den felles definisjonen av det
norske, vil jeg da være ekte norsk?
Kampen om den kristne kulturarven havner midt oppi dette.
For er vi egentlig kristne alle sammen, eller er det egentlig mest norsk å være
passivt, døpt kirkemedlem? Er det bedehusfolket eller kirkefolket som er mest
norske? De konservative eller de liberale?
I en slik kamp kan det være krevende å være katolikk eller
muslim. Det kan imidlertid være like krevende å være aktiv kristen eller ateist
fordi ens tro av mange fort oppleves som trussel på andres likhetsnorm. Skal ateisten
eller muslimen definere norsk kultur, vil det kanskje ikke være rom for min tro,
eller omvendt.
Jeg tror at vi er nødt til å utvide grensene for hva det vil
si å være norsk, og vi må i større grad akseptere at andre nordmenn gjør ting
vi selv ikke vil være en del av.
Jeg tror at det å avvikle skolegudstjenestene vil være å
spille fallitt for mangfoldsønsket. For så lenge vi fortsetter med
skolegudstjenester, så vil skolene måtte sørge for alternativer. Alternativene
er med på å sikre at mangfoldet respekteres. Til lags åt alle kan ingen gjera, heter det i et gammelt ordtak. Det
er ikke, og vil aldri være mulig å tilfredsstille alles behov i et samfunn. Det
vi kan gjøre er imidlertid å respektere hverandres ulikhet, og anerkjenne at
ulikheten er verdifull for samfunnet vårt. Det er ulikheten som får oss videre,
som gjør at vi ikke stagnerer. Eksempelet fra Kamerun viser at det er mulig, og
at det i en slik videre definisjon vil være lettere å inkludere mennesker med
ulik hudfarge, etnisk bakgrunn og religion som norske nok.
Interessant innlegg, og velskrevet! Den tyske forståelsen av nasjon døde med Hitler og nasjonalsosialismen. Nasjonsbegrepet kan ikke knyttes til etnisitet lenger. "Forestillinger om det norske" er for øvrig blitt et eget læreplanmål i norskfaget nå.
SvarSlettTakk for kommentar! Når det gjelder Tyskland og Italia, ble jo de dannet svært sent som nasjoner, og det synes for meg som om regionene og de gamle delstatene nærmest er like viktige som nasjonen for identiteten til mange. Det er en interessant diskusjon. Jeg tror vi trenger en etnisk norsk identitet, på samme måte som samene har en etnisk samisk identiteten, men det er viktig at denne etniske identiteten ikke bindes verken til religion eller hudfarge.
SvarSlett