Om meg

Bildet mitt
Arbeider med kirkelig bistand og organisasjonsutvikling i NMS. Sosialantropolog. Flerkulturell. Gift trebarnsmor. Synspunktene i bloggen er mine egne, og jeg står selv ansvarlig for dem. Jeg setter pris på kommentarer, uenigheter, saklige feil, referanser, eller hilsener i kommentarfeltet.

23. feb. 2011

Kamerun i dag

Det er tillyst store demonstrasjoner i Kamerun i dag, 23. februar 2011.

Jeg vil her prøve å legge inn link til interessante nyhetsmedier fortløpende. Fint å få tips/eller kommentarer i kommentarfeltet.
  • Afrigator er en interessant nettside som samler blogginnlegg  fra hele Afrika. Søk opp Kamerun, og få opp nye saker.
  • Den kamerunske bloggeren Richard Moki Monono (engelsk) sammenligner situasjonen i Kamerun med Egypt (19.feb).
  • Denne nettsiden følger bl.a. fortløpende hashtaggen #Cameroon. Sjekk her.
  • CNN Har laget følgende sak ."Kamerun har mange ressurser", sier folk på gata. "Likevel lever vi i fattigdom".
Kommentar
Jeg er selv veldig usikker på om demonstrantene har kraft bak seg. Er det unge, frustrerte menn som ikke har kraft selv til å bistå i en endringsprosess, men kun protestere?
Problemet er at det i realiteten ikke er en oppegående opposisjon i Kamerun i dag. Det er ingen alternativer. Befolkningen har ingen tradisjon for demokrati, og forplikter dermed ikke myndighetene.
Kamerun har en stor utdannet elite, som etterhvert synliggjør seg i en stor middelklasse. Kamerun har en av Afrikas høyeste utdanningsstatistikk. Spørsmålet er hvilken risiko disse er villig til å ta.
Kameruns befolkning har tidligere vært villige til å tåle mye for å ha fred i landet. Vil denne fredslengten vinne nå igjen?

25.2.2011
Det ser ut til at politiet klarte å stoppe demonstrasjonene nesten før de startet. Det kan se ut som om det ble noen som demonstrerte, men ikke mange.

saken vil bli fulgt opp

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar