Om meg

Bildet mitt
Arbeider med kirkelig bistand og organisasjonsutvikling i NMS. Sosialantropolog. Flerkulturell. Gift trebarnsmor. Synspunktene i bloggen er mine egne, og jeg står selv ansvarlig for dem. Jeg setter pris på kommentarer, uenigheter, saklige feil, referanser, eller hilsener i kommentarfeltet.

21. des. 2010

Hva nå, Elfenbenskysten?

Norge er svært bekymret over utviklingen i Elfenbenskysten, skriver Utenriksdepartementet. Det er jeg også.
Hovedstaden Abidjan var på mange måter Afrikas Paris. Ivoirianerne er utdannede, de besitter mange ressurser. Nå er de, som var blant de rikeste landene i Afrika, i et delt land i dyp konflikt.

En ting som er helt sikkert, er at det er mange interessenter i denne konflikten. Spørsmålet er hvem som bidrar med penger og ressurser til de ulike partene, og hvilke gjenytelser de forventer å få. Dette er det virkelige spørsmålet.

Kom med innspill i kommentarfeltet. Hva er problemet? Hvordan kan det løses?

7 kommentarer:

  1. Du får neppe mange kommentarer. Afrika er fortsatt medie- og interessemessig et svart kontinent, preget av stereotypiske oppfatninger om folk og land, noe som i liten grad angår oss. Og kanskje enda mindre angår det nordmenn som i utgangspunktet ser på seg selv som verdens navle.

    Stygt tenkt? Kanskje, men ikke helt usant er jeg redd for.

    SvarSlett
  2. Takk for kommentar fra deg, i alle fall. Tror få nordmenn vet hvor viktig Elfenbenskysten er, at ressursene der er viktig for hverdagslivet vårt; kaffen, kakaoen, mineralene, ...
    De burde ikke vært u-land i det hele tatt.

    SvarSlett
  3. Det kan være et dilemma at sittende president er fra kristen bakgrunn og valgets rette seierherre er av muslimsk bakgrunn. Dilemma på mange måter. Man kan se for seg at noen "kristne" krefter vil la sin trosfelle bli sittende. Dette er det lite som tyder på i og med et forholdsvis unisont verdenssamfunn som ber han gå av.

    Fra et annet perspektiv så er det den kristne som står for utrettferdigheten, terroren, han som ikke følger regelene o.s.v.

    Et annet prespektiv er om dette vil være en åpen dør for investeringer fra Saudi Arabia i islamisering av landet?

    At krisen er av stor interesse skyldes også at landet er en av få havner for vest-afrika og at man f.eks allerede i Bamako, Mali erfarer at prisene har steget kraftig p.g.a krisen i Elfenbenskysten

    Del gjerne dine innspill Ragnhild, vil være interessant å se med dine øyne.

    SvarSlett
  4. Veldig flott at du skriver om dette!

    Jeg tror denne konflikten er en av de mest sammensatte en kan tenke seg. Det handler om etnisitet, om historie, om geografi, om religion, om personlige motsetninger politikerne imellom, om personlig makt, om nord-sør (jfr. Frankrike som tidligere kolonimakt), om fremmedfrykt (jfr det som kalles "l'ivoirié", dvs. hvem er "ekte" ivorianer), om kontroll over de økonomiske ressursene etc.

    Alle disse elementene spiller i større eller mindre grad inn. Men ikke minst: alle brukes som argumenter i retorikk og argumentasjon, og for å samle støtte for sine "politiske" ståsted.

    Jeg tror ikke det er noen enkel forklaring, ei heller et svart/hvitt-bilde, der en kan legge skylda kun hos den ene part.

    Tilfellet Elfenbenskysten tror jeg må være ett av de mest interessante "case studies" når det gjelder Afrika.

    Det som bekymrer mest fra et misjonsprespektiv er at en konflikt som denne trolig i stor grad vil øke de nord-baserte muslimenes allerede sterke skepsis til de sør-baserte kristne. Vi som driver misjon mot Nord-Elfenbenskysten uroes over dette. En av vår nasjonel uttrykte det slik: "Det er i ferd med å gjøre vår misjon, som er å evangelisere muslimene, enda vanskeligere.

    Ellers tror jeg du har helt rett når det gjelder Elfenbenskysten betydning for regionen. Husk at vi her snakker om en region med en rekke grusomme og langvarige konflikter, som i Liberia, Sierra Leone og Guinea. Denne konflikten destabiliserer hele regionen.

    Utrolig trist at valget som skulle føre landet tilbake på rett spor, i stedet har satt landet åtte år tilbake i tid.

    Jostein Sæth (NLM-misjonær i Elfenbenskysten, pt i Norge)

    SvarSlett
  5. Takk for kommentarene Jostein og Terje. Veldig interessant det dere sier. Har ikke sett internasjonale medier som kommenterer at konflikten bidrar til å polarisere forholdet mellom muslimer (nord) og kristne (sør). Denne konflikten er jo velkjent for de andre landene som ligger på samme breddegrad; Tchad, Sudan, Nigeria, Kamerun, osv.

    Jeg interesserer meg imidlertid også for de utenlandske interessentene. Hvilken rolle tror dere land som Libya, Saudi Arabia, Kina og Frankrike spiller i konflikten?

    SvarSlett
  6. Skal ikke begi meg inn på noen analyse av akkurat det spørsmålet. Finnes nok andre som er bedre stilt til å gjøre det, selv om en gjerne gjør seg sine refleksjoner.

    Men presidenten (den uten internasjonal støtte) talte på nasjonal ivoriansk TV i går, der han inviterer til en internasjonal evaluering av valget i Elfenbenskysten. Målet er en "objektiv analyse."

    Denne komiteen bør etter hans syn ledes av en representant fra den Afrikanske Union. I tillegg inviteres representanter fra ECOWAS, den arabiske liga, FN, EU, USA, Russland, Kina og ivorianske representanter. Den gamle kolonimakten Frankrike er altså ikke inkludert her.

    Gir jo en viss indikasjon på hvem han mener er viktige aktører.

    Jostein

    SvarSlett
  7. Ja, Frankrike med sine militærbaser i Elfenbenskysten er helt sikkert en aktør. Virker som om de har gitt opp Gbagbo og vil satse på Ouattara fremover.

    Ellers er de religiøse spenningene en utfordring. Hele Vest-Afrika er et klassesamfunn - mange antropologer mener endog det er et kastesamfunn. Yrke eller erhverv er knyttet til klaner og klasser, og konfliktene tilspisser seg mellom kvegnomader og fastboende bønder på hele savannen (nord). Dette har sammenheng med befolkningsvekst, ørkenspredning med migrasjon fra nord, skoghogst fører til migrasjon nordover fra skogene i sør. Alt dette bidrar til å øke presset på savannen i hele beltet sør for Sahel.
    Dette er sannsynligvis ikke først og fremst en religiøs konflikt. Kulturforskjellen mellom befolkningen i sør og nord er stor i overgangen mellom savannen og skogen.

    Samtidig er det mange som ønsker å bruke religion for å legitimere konfliktene slik det skjedde i Nord-Nigeria. Den konflikten handlet egentlig om tilgang til beiteland for nomadene som kom i konflikt med fastboende bønder.

    SvarSlett