Ofte liker vi å presentere bilder av dårlige veier i Afrika. Sannheten er imidlertid at det foregår en storstilt infrastrukturbygging i Afrika for tiden.
Det har blitt bygget masse nye veier i Etiopia de siste årene.
Addis Abeba er blitt helt ugjenkjennelig med masse flerefeltsveier.
En ringvei går rundt hele byen, og i selve byen er mange veier bygd ut med flere felter, som på bildet.
Det har blitt bygget masse nye veier i Etiopia de siste årene.
Addis Abeba er blitt helt ugjenkjennelig med masse flerefeltsveier.
En ringvei går rundt hele byen, og i selve byen er mange veier bygd ut med flere felter, som på bildet.
Veiene vestover mot Wollega er blitt fine, bortsett fra midtområdet som har gammel asfalt som nå blir reparert.
Det er kommet en ny vei mellom Begi og Nedjo. Det er lite trafikk på veien, og den går ikke gjennom så mange byer som den gamle, så selv med grusvei, går det raskt.
Det er kommet en ny vei mellom Begi og Nedjo. Det er lite trafikk på veien, og den går ikke gjennom så mange byer som den gamle, så selv med grusvei, går det raskt.
Veien mellom Begi og Nedjo. Her i Dabbus-deltaet. Dabbus er en av side-elvene til Blånilen. |
Fine bilder.
SvarSlettOgså Mali har satset mye på veier de siste årene.
Et eksempel er den nye veien av 2007 fra hovedstaden Bamako vestover mot regionhovedstaden Kayes ved grensene til Senegal og Mauritania. Veien mot nord og øst har vært rimelig god i 25 år, og nye avenuer i Bamako ble innviet ved 50-årsjubileet 22.september i år.
Takk for kommentar, Jan Erik.
SvarSlettDu har rett. Det er ikke bare i Etiopia det er blitt bygget infrastruktur. Vi ser det samme i Mali, men også i Kamerun. Nå er det asfalt nesten hele veien fra Douala til Ngaoundere. De holder på mellom Bertoua - Meiganga - Ngaoundere, og når den veien er ferdig er det asfalt fra Douala helt til Tchad. Det er viktig for varetransport til utbyggingene som foregår i Tchad i forbindelse med utvinningen av gass. Transport av varer til Dar Fur går også gjennom Kamerun.
Hei. Kan eg lønne denne linken. det er for å vise at lander som er fatigere en norge har finare veier. Å at staten i norge må ta seg selv i nakke, å ta ansvar.
SvarSlettHehe. Det er nok lang vei for landa i Afrika for at de skal få like fine veier som vi har i Norge. Mange har relativt gode hovedveier, men deler av dem er ofte så dårlige at det ikke er mulig å kjøre fortere enn 20 km/t.
SlettVet du hva. Eg er dritt lei av folk som sier at norge er tipptopp, når dere selv vet at norge ser ut som et av de mest fatigste land i verden. Men Norge er det 3 rikeste land, å her sitter du å beskytte norske dårlige veier, der folk blir drept hver eneste dag. Å eg har afrikanske venner som kommer fra afrika, å de sier selv at de er dritt lei av å få alt i hendene, da lærer de ikke å skaffe ting selv når de får alt, inkludert veier.
SlettDette er bilder av de fineste veiene i Etiopia. Jeg hadde lyst til å vise dem.
SlettDet er nok av bilder av de dårlige veiene som ser ut som gjørmehull, eller der det fullstendig mangler vei. Det kan jeg legge ut en annen gang.
Norge er et svært godt land å bo i. Man skal ikke reise langt ut for å se det. Samtidig er det folk i Norge også som sliter.
Kjempeflott at du gir oss perspektiver. Det er så mange som tar Afrika som ett land, og det blir så feil.Selv har jeg dessverre bare vært i Tunisa og i Marokko, og veiene jeg kjørte på der, holdt i alle fall langt bedre standard enn de fleste veier i Norge.
SvarSlettTakk for kommentar! Ja, det er jo ganske lett å rulle ut asfalt på de tørre slettene i Marokko og Tunisia. Nå kjørte jeg i Frankrike i fjor sommer. Også de har smale og svingete veier når en er oppe i fjellene og utenfor hovedveiene.
Slett